Dra fördel av Google Ads

Hur ser ditt företags digitala närvaro ut? Att synas på nätet har blivit allt viktigare och inte mycket tyder på att det kommer att förlora sin relevans i framtiden. Det är snarare tvärtom. Att även fortsatt plöja ner pengar i det slukhål som traditionell marknadsföring innebär är att man som företag missar viktiga affärsmöjligheter.

Du annonserar i en tidning och betalar dyra pengar för att synas - men syns du verkligen i den omfattning du tänker dig? Och, vilken målgrupp är det egentligen som ser din annons? Genom att ta steget från det analoga till det digitala så kommer du att få många fördelar. Vi ska här titta närmare på ett av de bästa alternativen som finns och detta i form av Google Ads.

Så fungerar Google Ads

Google Ads är ett kraftfullt verktyg för att fånga nya kunder och för att få en verksamhet att växa. Att starta en kampanj via Google Ads - och därigenom få din annons synlig längst upp på Google under en specifik sökning. Säg att du säljer padelracket och att du har din butik i Stockholm. Då vill du också vara synlig under orden Padelracket Stockholm och exempelvis köpa padelrack i Stockholm, prisvärda padelracket i Stockholm och så vidare - de två senare är exempel på något som på fackspråk kallas för longtail-sökningar där man kan få upp längre sökningar innehållande fler ord. Vilket här tilläggs som en liten fotnot och som inte är något vi behöver gå djupare in på än så.

Men! Du vill alltså öka din synlighet på nätet under vissa sökord och helst av allt så vill du synas i den lista som kommer efter annonserna - den organiska listan. Detta handlar dock om ett långsiktigt jobb då konkurrensen är stor och då man får räkna med att det krävs ett hårt, målmedvetet jobb innan en klättring kan komma att ske.

Fördelar med Google Ads

Genom Google Ads så ger du dig istället en kickstart och skapar en synlighet via de annonser som syns. Det sker klick även på annonserna - till skillnad mot vad många tror - och det sker dessutom ganska många sådana; förutsatt att den kampanj man startat är genomtänkt och bra. Fördelarna med Google Ads är många och här nedan tänkte vi rada upp några av dessa - enligt följande:

  • Betala per klick. Det fina med Google Ads är att det handlar om en slags win-win. Får du många klick på din annons så betalar du mer pengar - men du får också, förhoppningsvis, fler kunder. Om ingen klickar på din annons? Ja, då har du en misslyckad kampanj att summera ihop - men du betalar ingenting. Google Ads innebär att man betalar per klick och det är en stor fördel.
  • Följ upp! Google Ads ger utmärkta ledtrådar till vad som fungerar och vad som fungerar sämre. Du kan bygga din hemsida och din nästa kampanj på vad resultaten säger dig.
  • Mer jämlikt. Med Google Ads så kan man själv styra över budgeten. Hur mycket vill du betala per klick och hur pass stor kampanj är du redo att dra igång? Detta innebär att störst budget vinner och att större företag har en fördel. Eller? Självklart kan mer pengar vara en avgörande faktor, men gällande Google Ads så behöver det inte vara så att störst vinner. Tar man hjälp av en SEM-byrå som skapar en unik och skräddarsydd kampanj så kan man fånga upp väldigt många kunder, trots en ganska liten budget. Marknadsföring blir mer jämlik genom Google i allmänhet och Google Ads i synnerhet.
5 jun 2022